Grafika wektorowa

Grafika wektorowa

W grafice wektorowej obraz jest zapisany w postaci punktów łączących, zdefiniowanych za pomocą figur geometrycznych. Punkty, o których mowa umiejscowione są w matematycznym układzie współrzędnych, dzięki czemu grafiki zapisane w sposób wektorowy są w pełni skalowalne. Oznacza to, iż obraz ten można nieograniczenie powiększać lub zmieniać proporcje bez uszczerbku na jakości pliku. Każdy element tworzony jest przy pomocy pewnej liczby cech, określających np. barwę, kierunek i położenie.
Grafika wektorowa doskonale nadaje się do tworzenia ilustracji, logotypów, infografik, map i planów, wykresów z danymi, ikon. Grafikę rastrową można kompresować w stopniu ograniczonym jednak nawet dobrej jakości pliki mają niewielkie rozmiary.

Popularne typy rozszerzeń plików wektorowych:
.ai, .cdr, .ccx, .cdt, .cmx, .eps, .pdf (musi być zapisany z możliwością edycji), .svg, .swf,

CDR Corel Draw

Format grafiki wektorowej stworzony przez firmę Corel Corporation. Rozszerzenie CDR, jest domyślnym, dla zapisu plików, w programie CorelDraw.

SWF Adobe Flash

Ten format stosuje się w przypadku zapisu z przeznaczeniem do prezentacji na stronach www. Format ten obsługuje również pliki graficzne w formie animacji. Tworzone i edytowane są przy pomocy płatnych programów, np. Adobe Flash, mogą zawierać przezroczystości. Do wyświetlania takiego pliku w przeglądarce potrzebna jest odpowiednia wtyczka.

SVG Scalable Vector Graphics

Tak jak w przypadku plików SWF format SVG zapisuje zarówno pliki statyczne jak i animacje, z możliwością zapisu przezroczystości, gradientów itp. Różni się on od SWF możliwością tworzenia i edycji obrazów w darmowych programach, takich jak np. Inkscape. 

Programy do obróbki grafiki wektorowej: 

Adobe Illustrator, Corel Draw, Affinity Designer, to podstawowe programy. Można znaleźć całkiem sporo darmowych edytorów w sieci.

Zalety:

  • Grafiki mogą być skalowane do dowolnych rozmiarów,
  • Parametry i atrybuty obiektów są zapamiętywane (swobodne transformacje pokroju skalowania, rotacji i wypełniania kolorem nie degradują jakości obrazu),
  • Obrazy wymagają małej ilości informacji, co przekłada się na ich niewielki rozmiar na dysku twardym,
  • Bezstratna jakość (gładkie krawędzie kształtów i proporcjonalnie zachowana grubość linii krzywych po przybliżeniu),
  • Format jest zoptymalizowany adaptacyjnie do urządzeń wyświetlających (np. mobilnych),
  • Dobra konwersja do grafiki rastrowej.

Wady:

  • Cieniowanie nie jest tak szczegółowe, jak w plikach rastrowych,
  • Duża złożoność pamięciowa dla obrazów fotorealistycznych (potrzeba wydajnego procesora do wygenerowania wizualnej informacji z algorytmu i wektoryzacji),
  • Niektóre formaty plików wymagają specjalnego oprogramowania do przeglądania/wyświetlania,
  • Nie nadaje się do pokazywania dużej ilości szczegółów,

KURS WARTO WIEDZIEĆ 

KURS GRAFIKA